Komenského most v Jaroměři

Původní Komenského most z roku 1886 spojoval historické centrum města s tehdy nově organizovaným městským prostorem zvaným Na Ostrově. Byl spojnicí dvou urbanisticky a architektonicky velmi odlišných městských částí, tvořenou příhradovou ocelovou konstrukcí o dvou rozdílných polích s rozdílnou konstrukční výškou. Přestože se jednalo o most šikmý, byla jeho konstrukce provedena jako přímá, pouze krajní konstrukční pole vykazovala atypická provedení pro šikmé uložení na nábřežních opěrách a na právě tak šikmé podpěře mezilehlé. V důsledku různých výšek nábřežních opěr byl most veden v mírném spádu. Přestože se jednalo o jednoduchou, pragmatickou konstrukci s poměrně nízkými architektonickými ambicemi, stal se původní Komenského most až do doby svého zániku v červnu 2013 nejen frekventovanou městskou komunikací, ale svou subtilní konstrukcí přirozeně vrostl do městského panoramatu. Obnovení této historicky rostlé situace v limitujících podmínkách daných investičními náklady bylo výzvou, vyžadující nejen technickou vynalézavost, ale i určitou architektonickou zdrženlivost a vůli vyvarovat se jak přehnaným modernistickým gestům, tak i retrospektivně-nostalgickým reminiscencím.

Komentáře

  1. Čtenář Stavbawebu says:

    Je to krásná ukázka architektury mostního stavitelství. Kreativní duch našich architektů je vskutku nekonečně bohatý. Kolikátá to je již kouzelná stavba v naší malé zemi! Nechť přibývají, přátelé!

  2. Čtenář Stavbawebu says:

    Vždycky je hezké, když most není jen silnice přes vodu.

  3. Čtenář Stavbawebu says:

    Celkem efektní pohlednicové panorama, ale bohužel ne příliš uživatelsky příjemná konstrukce, kdy chodec, či cyklista musejí překonávat výškový oblouk a především spodní část nosné konstrukce, kde při velké vodě hrozí zachycení unášených velkých předmětů, což bylo jednou z příčin poškození starého mostu.